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教育内容やそのための組織や仕組みの整備
Preparing and implementing a school-wide curriculum and system for the education

現在(2019年8月現在)、焦点を置いて実施中の活動は以下の通りです。

On-going activities are shown below (as of June, 2019):

工学系の総合的教育体系としての整備
Accommodating this education program into the engineering education curriculum

本学の工学教育カリキュラムにおいては、下に示すように、国際社会実装力教育の一部が既にかなり行われています。

In our current curriculum, there are already many elements of "Engineering Education for Innovation with Society" as shown below:

イノベーションプロセス

Innovation process

課外活動などの中では扱われている

An extra-curriculum topic

国際社会把握

The World

学部前期課程の共通選択科目などに含まれている

A few of common electives

社会システム活用

Societal system

いくつかの科目では触れている

Implied in several classes, but not explicitly mentioned

創造的展開力

Creative idea deployment

課外活動の中や学科のPBL科目の中などでは扱わっているものがある

As an ex-curriculum topic, or as some hands-on projects in the curriculum

国際対応力

Global competency

コミュニケーションや語学の選択科目の中で一部触れられている

Electives on communication and business language

体感・理解の場

Immersive experiences

共通選択科目のPBL科目や課外活動のいくつかでは提供されている

Offered in several PBL classes as common electives, and in some extra-curriculum activities

Current situation of "Education for Innovation with Society"

本プロジェクトでは、これらの幅広い活動を基本としつつ、さらに学生にとって「自らの受ける教育がどのような位置付けと目的のものか」が分かり易く、また外部から見ても「東大の工学研究ばかりでなく、工学教育がどのようなものか」の全体像もバランス良く見えるようにするための整備を進めます。

Therefore, what we put focus on from now is to align those elements in more understandable and structured way, in order to make students know what they are going to learn, and to make our School more visible from the world not only in research but also in education in a balanced way.

この整備の一部として、既に、下記のような教育要素の追加や科目の改善も既にスタートしています。

We have already added and modified some new educational elements and classes in some areas.

【工学最前線 先端技術セミナー /Seminar series: Advanced engineering technology at the forefront】

2018年から、年数回実施。主対象は学部前期課程の学生で、毎回、深層学習やパーソナルロボット、自動運転、はやぶさ2、といった最先端技術の話を、産業界やJAXAなど、現実に技術を活用している現場担当者から語って貰い、質疑応答を交わす機会を提供しています。工学そのものの内容を見せるのではなく、工学と社会との関係性を現場担当者から語って貰う事で、学部進学選択前の学生に、より具体的な工学の理解を提供し、また専門教育開始前から「工学と社会の関係性」の意識付けを行うセミナーです。

Started in 2018, this class focused on students in the Junior Division of undergraduate education. Most advanced topics such as deep learning, personal robots, autonomous car, the Japanese asteroid explorer Hayabusa 2, and so on are discussed; not by a researcher but by a person at the forefront of the application of the technology in society. With the opportunity to look at the relationship between technology and society in this way, the seminar series will give students ideas about how their study in an engineering discipline is relevant to the real world, even before they start their engineering study.

工学最前線 先端技術セミナー /Seminar series: Advanced engineering technology at the forefront

工学最前線 先端技術セミナー(2019年度実施タイトル例)
Titles of the Seminar series in 2019

  • 深層学習で切り拓くパーソナルロボットの未来
    Deep learning and personal robots

  • 小惑星探査機「はやぶさ2」の挑戦
    Asteroid Explorer Hayabusa 2

  • トヨタの自動運転開発と日本政府の取り組み
    Automatic driving by Toyota, and Japanese government

【技術プロジェクトマネジメント科目の共通科目化 /Offering a new course "Technology Project Management" as common electives in the Senior Division】

技術プロジェクトマネジメント科目の共通科目化 /Offering a new course Technology Project Management as common electives in the Senior Division

従来、システム創成学科でのみ提供されていた技術プロジェクトマネジメント科目を、工学部共通科目として新たに設定することで、より多くの工学部学生に、工学知識や能力を実社会で利用する場合に必要となる活動とプロセス(の一部)をより具体的に理解する機会を提供しはじめています。

The "Technology Project Management" course, which was offered only in the Department of Systems Innovation, is now offered to all students in the Faculty of Engineering, as another opportunity for students to learn about the practical process and works that are required when they use their own engineering knowledge and capability.

【先端技術特別講義 /Offering a new course "Frontier of Technology" as common electives in the Senior Division】

先端技術特別講義 /Offering a new course Frontier of Technology as common electives in the Senior Division

工学部/工学系研究科共通科目(学部後期課程及び大学院)として、工学分野の多様な新技術の社会への実装プロセスを、企業現場の担当者から直接聞くことで、自らの専門分野のみならず、「工学と社会」に向けた広い視野での実装理解の機会を、そして、学科や専攻を限定しない学生が参加し意見を交わす機会を提供しています。

This "Frontier of Technology" course provides all students in the School of Engineering with another opportunity to touch upon a variety of "current advanced technology", learn about respective implementation process in society from the person from the very front, and have relevant discussion with students in other engineering disciplines.

【創造性工学プロジェクト科目内のプロジェクト整備/Adjustment of projects in the existing "Creative Engineering Project" course】

創造性工学プロジェクト科目内のプロジェクト整備/Adjustment of projects in the existing Creative Engineering Project course

創造性工学プロジェクト科目は、様々なPBL(Project Based Learning)型授業が集合した科目として提供されています。海外ヒストリックラリー参戦やNHKのロボコンなどのよく知られたものづくり志向のプロジェクトも含め、毎年幅広い学生を集める科目となっています。本拠点プロジェクトの活動としては、この科目をさらに「最近の社会技術動向の反映」、「つくるだけでなくビジネス実装までも考慮する機会」、あるいは「省庁なども含めた社会システム活用への取組み」、といった方向性を強化するなど、今日の社会で実践的な価値創出を意識できるプロジェクト科目とするための整備を、下記に例示しているように積極的に進めているところです。

The "Creative Engineering Project" course has been offered to undergraduate and graduate students for more than 10 years, as a collection of hands-on type projects. Having popular monozukuri-opriented projects such as the International Historic Car Rally and Robot Contest by NHK, this course has attracted a wide range of students. Since 2018, as a measure to strengthen its direction toward more innovation-with-society, some new projects have been arranged as shown below.

創造性工学プロジェクト科目内のプロジェクト整備/Adjustment of projects in the existing Creative Engineering Project course

最近の社会技術動向の反映/Responding to social technology trends

  • スポーツITプロジェクト/Sports IT project;クラウドでのアプリケーション開発/App Development in Cloud;アプリ開発の基礎(英語開講)/Fundamentals of App Development (offered in Englisht)
  • ビジネス実装までの考慮機会/Opportunity to consider practical business development
  • UTチャレンジャーズ・ギルド/UT Challengers Guild
  • 社会システム活用の取組み/Opportunity to consider societal systems and technology
  • 研究の社会展開チャレンジ(仮称)/Development challenge of "Your research topic for your society"

国際対応力教育の強化
Especially strengthening the global transferability

国際対応力教育の強化 Especially strengthening the global transferibility

国際対応力としては、工学に有意義な語学やコミュニケーション力や、国際社会の理解とその活用を行う能力の育成を今後さらに展開していくことを予定しています。
特に前者については、今年から「全学体験ゼミナール 英語で拓く工学世界への扉」科目をスタートし、工学教育を今まさに始めようとしている学生が世界的な工学の動きと共にそこでのツールとしての英語の役割を感じる機会としての提供を始めています。

Global competency consists of language and communication capabilities, and to understand the world and use it in the process of value creation. We further develop global competency in this project. For example, a new course, "Let’s Open the Door to the World of Engineering in English", for the Junior Division of the undergraduate school just started in 2019, as a new opportunity for students to look into the global engineering world and understand the role of English language as a tool.

上記のための環境整備(課外活動、国際連携、外部連携、実装支援、等々)
Environments for the education

  • 上記のための環境整備(課外活動、国際連携、外部連携、実装支援、等々) Environments for the education
  • 上記のための環境整備(課外活動、国際連携、外部連携、実装支援、等々) Environments for the education

教育内容や提供体制の整備、特に国際対応力強化などと並行して、課外活動と科目の適切な使い分けや、従来の学生交換や留学とは異なる国際的な大学その他機関との連携、企業との教育における協力関係、さらには具体的なビジネス展開に向けて行われている他の学内支援との関係性など、関係する環境整備を、さらに進めていく予定です。

Along with other activities described above, we are working on other relevant environments such as; complementary settings for extra-curriculum activities and official courses; international collaboration other than conventional student exchange; collaboration with business in education; collaboration with other business development supports at the University, among others.

国際対話セッション2019
「社会共創時代の工学教育について」の実施

International Dialogue Session 2019
Engineering education in the era of globalized open innovation:
How to adapt and adopt?

この国際対話セッション2019は、研究科内の理解共有意識醸成を第一の目的として、工学研究科内での情報共有、理解醸成の第一歩としての位置付けを前面に実施されました。
関連した活動を積極的に取っているスウェーデン王立工科大学やシンガポール工科デザイン大学、産総研、富士フイルム、国際機関、などの外部専門家の参加も得て、社会と共に行う価値創生に向けた積極的な対話の場となりました。

International Dialogue Session 2019 was held mainly to share the relevant information and promote proactive attitudes among faculty and staff members of School of Engineering. Having esteemed speakers from KTH, SUTD, AIST Design School, and Fujifilm, together with a few from other international public organizations, this event proved to be a very first opportunity to promote dialogue for "Innovation with Society".

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